פרס גרוס 2019
זוכה: שחף רם
נימוקי השופטים: ועדת גרוס בחרה להעניק את הפרס ליוצר שחף רם.
שחף הוא יוצר צעיר שכבר עם תום לימודיו העמיד רף אנימציה והיקף יצירה מרשימים. האנימציה שלו וירטואוזית, מתעלה מעל לכל הגדרה של "נכון" או "צריך", ובה בעת שומרת על עומק ודיוק פואטיים. ההתמקדות של שחף ביצירה עצמאית, המחקר האישי שהוא עורך סביב חיבורים בין מוסיקה, טקסט ודימוי, וחיפושי השפה הספציפית לכל יצירה – מסמנים אותו כיוצר מבטיח בעל קו ואמירה ייחודיים.
חברי וועדת פרס גרוס: דודו שליטא, יעל ענבר, אורי טור
קטגוריית סרטים עצמאיים
מועמדים:
How and Why Don Jose Dissipated/ משה בן אברהם
מכתבי אהבה לרות/ רות פתיר
Gifs of Thrones/ ערן מנדל
מקום ראשון – How and Why Don Jose Dissipated/ משה בן אברהם
נימוקי השופטים: כמו קלאסיקת אנימציה אמיתית, ׳כיצד ומדוע התפוגג יהושע׳ הוא סרט שמתחיל מצוין ומשם רק משתפר.
משה בן אברהם יוצר עולם שלם, מפתיע ומעוצב לעילא, ואז יוצא לפרק אותו בקרשנדו סוחף של צליל ותנועה וירטואוזיים.
פס הקול העשיר של נעם הלפר ובניה רכס משלים מסע קולנועי מסעיר וגם מצחיק מאוד, שמזכיר למה אנחנו אוהבים אנימציה.
קטגוריית קליפים
מועמדים:
Oh Mama Dead/ שחף רם
כרכרת זהב/ תומר ישעיהו, סטודיו Chapachka
Broken Fingaz /Love Is Bigger Than Anything on its Way
פנינים/ עידן ברזילי
מקום ראשון – כרכרת זהב/ תומר ישעיהו, סטודיו Chapachka
נימוקי השופטים: היוצרים הצליחו לפרוט בעדינות על נימי הרגש דרך התייחסות חכמה ומדויקת לטקסט ולמוסיקה, והשקעה בפן הטכני והרעיוני. זוהי יצירה מתוחכמת: באמצעות השימוש בנוסטלגיה היא חותרת תחת המושג עצמו, ומעלה על נס את ההווה, את קסמו הנסתר והגלוי והפוטנציאל הגלום בו. היוצרים הצטיינו ביצירת מרחבים פנטסטיים המגלמים רעיונות נשגבים, אשר מדגימים את כוחה של האנימציה.
ציון לשבח על ארט – Broken Fingaz /Love Is Bigger Than Anything on its Way
נימוקי השופטים: ציון לשבח מוענק לקליפ על הארט המהפנט, הבחירות הצורניות והצבעוניות והסימבוליזם הסוריאליסטי. השילוב באנימציה בין חומרים וטכניקות והמעבר בינהן מחזק את הרעיון הסיפורי של הקליפ, שנע בצורה חלומית בין העולם הפנימי והחיצוני של הגיבור.
קטגוריית סרטים מסחריים
מועמדים:
ג'וינט ישראל DNA/ סטודיו זז
LBL/ סטודיו פוינק
מעבדת לומיר – חקר הקנאביס/ סתיו לוי
סמסונג – מרתון הקלוריות/ רוברט מורנו וטל זגרבה
סירטון שיווקי לטולבוקס/ יהלי הרבט
מקום ראשון – LBL/ סטודיו פוינק
נימוקי השופטים: היוצרים הצטיינו בהנגשת רעיונות מופשטים ומסר ברור באמצעות עיצוב מוקפד, בימוי מצוין ודמיון.
קטגוריית סרטים מוזמנים
מועמדים:
סוף הדרך פרק 1 – ההרצאה הכי טובה שלא תראו/ Mind the Gap Animation
הייתה זו רק יד/ לי דרור
אבא, הלכתי לאיבוד/ סטודיו דוב אברמסון
תרגיל ברעידת אדמה/ אפרת דהאן
למה לא/ הדס כהן ומור גלפרין
מקום ראשון – סוף הדרך פרק 1 – ההרצאה הכי טובה שלא תראו/ Mind the Gap Animation
נימוקי השופטים: לא רבים הם הניסיונות בארץ שגם מצליחים לעשות שירות טוב לאנימציה כז׳אנר פרוע שמסוגל להביע ביקורת ודעה עוקצנית על המציאות בה אנו חיים. ‘סוף הדרך’ היא סדרה חכמה, שנונה ושאפתנית שבהחלט הצליחה לגעת בנו. כל הכבוד!
קטגוריית סרטי ילדים
מועמדים:
שיר הלמידה/ טניה גרישקו, Baby First
מרוץ 123/ עידו רטנר, Baby First
קוראים לי רוני/ נדב נחמני
מקום ראשון – שיר הלמידה/ טניה גרישקו, Baby First
נימוקי השופטים: לא צריך להיות פעוט כדי ליהנות מהאנימציה שובת הלב של גרישקו. בכתמי צבע שמנים ועיצוב דמויות משמח, ״שיר הלמידה״ הוא דוגמא מצטיינת לתוכן איכותי וגדוש נשמה לילדים שעושה חשק לחזור לגן.
קטגוריית סרטים עצמאיים קצרצרים – עד 60 שניות
מועמדים:
Shoegar Mania/ ויקטוריה לרנר
מעגלים לבנים/ סטודיו פלונטר
הרכבת של מגריט/ יהלי הרבט
Happy New Year/ סטודיו פוינק
חמש דרכים לשרוד את הקיץ הישראלי/ איגלו קריאייטיב
מקום ראשון – הרכבת של מגריט/ יהלי הרבט
נימוקי השופטים: סרט בעל שפה עיצובית מאוד מגובשת ואישית. הבמאית משתמשת במוטיבים מגריטים כמו אשליות שבנויות על הגיון שבור בצורה חכמה ומדוייקת. חווית צפייה מסקרנת ומעוררת מחשבה המלווה סאונד מדוייק שתומך ומרים את הסרט מעלה.
קטגוריית אנימציה לגיימינג
מועמדים:
אינונב/ סטודיו וינדאויר
Purgatory Gurdian/ טורגוד אהרון
מקום ראשון – אינונב/ סטודיו וינדאויר
נימוקי השופטים: תוך שימוש בסגנון אמנותי מגובש אינונב מצליח במקום בו משחקים רבים נכשלים – ביצירת עולם פנימי עשיר ומרתק השואב את השחקן לתוכו ומייצר סקרנות ועניין.
סרטי סטודנטים
מועמדים:
הצל של השמש/ עידו הרטמן
תמו/ תום פרזמן וצור אדרי
פאטה מורגנה/ דניאלה בוקור וליאנה ברקוביץ'
את עדיין שם?/ נדב שפר, שליו בן אליה, ענן גיבסון
בתוך הצינורות/ אדוה סנטו
מקום ראשון – תמו/ תום פרזמן וצור אדרי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב
נימוקי השופטים: 'תמו' הוא מצד אחד מותחן פסיכולוגי המציג את משבר זהות הדמות הראשית כמשולש אהבה בין אישה, זהותה האסורה והחברה, ומצד שני הוא ציור יפהפה אשר נפתח ומגלה רגעים קטנטנים, טעוני רגש, הקורים מחוץ לזמן ולמקום. בהירות החוויה אל מול מסתורי העלילה מובילים אותנו יד ביד בתוך מבוך שבסופו החיפוש הוא התגלית. מהקומפוזיציה והבימוי עד לצבע ולצליל, כל צד וצד ממקמים אותנו בעוצמה בנעליה של הדמות ויוצרים מסע בלתי ניתן להכחשה.
מקום שני – הצל של השמש/ עידו הרטמן, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב
נימוקי השופטים: 'הצל של השמש' נותן לנו הצצה לחייו המסתוריים של בועז, איש ייחודי ושונה בנוף האנושי. השילוב הנהדר בין האסתטיקה הסוראליסטית הנועזת לראיונות הנוגים עם חברים ובני משפחה מעביר ברגש מדויק את הסיפור יוצא הדופן, ובעיקר משאיר אותנו תוהים, היכן בועז היום ומה הוא חושב על כל מה שהשאיר מאחור.