פרס גרוס 2018
זוכה: אורי טור
נימוקי השופטים: ועדת גרוס בחרה להעניק את הפרס ליוצר אורי טור.
הענקת הפרס היא הכרה באיכויות הייחודיות של עבודותיו.
צפייה בעבודות של אורי היא חוויה אסתטית, חושנית ומעוררת מחשבה כאחת. אורי מעלה למסך עושר של צורות המשכפלות את עצמן, וצבעים שמתמזגים לכדי תנועה גלית וסוחפת.
לעושר הזה מתלווה אווירה סוריאליסטית, חסרת פשר ומסקרנת. לצד התנועה העוצמתית, הוא מקפיד על פרטים מקוריים ועל קוי מתאר עדינים. כישוריו העיצוביים והגרפיים בולטים בנוף האנימציה הישראלית.
עבודותיו של אורי זוכות להצלחה ולהכרה מחוץ לגבולות הארץ בזכות עושרן הויזואלי ואופי התנועה הכובש.
חברי וועדת פרס גרוס: דודו שליטא, יעל ענבר, עפרה קובלינר
קטגוריית סרטים עצמאיים
מועמדים:
אמריקה/ נדב ארבל
ציורי אצבע/ יותם פרל
דיאלוג עם הכלב – עונה 2 פרק 11 – ביי ספה/ אופיר ששון
חוליות/ ריקרדו ורסחיים, מורן סומר, אוסי ולד
שטיח/ שחף רם
מקום ראשון – חוליות/ ריקרדו ורסחיים, מורן סומר, אוסי ולד
נימוקי השופטים: היוצרים מציגים במינימליזם קסום פיסות מיום ים שפורק והולחם בחזרה לצורת עולם חדש.
הסרט מצליח לדמות סרט טבע בו הצופה נחשף לראשונה לעולם לא מוכר וליצורים המשונים והמרהיבים בו.
דרך עיצובים מיוחדים הם מתארים בהצלחה את האבולוציה וההתפתחות של היצורים, במה שמרגיש לעתים כמו כאבי גדילה עד ההפיכה ליצור שלם.
ציון לשבח על ארט – אמריקה/ נדב ארבל
נימוקי השופטים: ״אמריקה״ הוא סרט אנימציה מרגש ונוגע ללב, שטווה בעדינות סיפור מערכת היחסים של אם חד הורית ובנה במורכבות השגרה הישראלית הישנה.
הסרט מצליח לשאוב את הצופה לתוך עולמם של הדמויות ולתקופה בה מתרחש הסיפור.
איכות ההפקה ניכרת באורך הסרט, בהקפדה על פרטים ובאסתטיקה גבוהה.
האנימציה, העיצוב, הבימוי והפסקול כולם חוברים יחד לכדי יצירה שלמה, מגובשת ומפתיעה.
קטגוריית קליפים
מועמדים:
White Lies/ שחף רם/ אנדריי מייסין
כמה עצות למנהיג צעיר/ דפי בן עמי
Soon Goodbye, Now Love/ דניאלה שרר
Call My Name/ רוברט מורנו, טל זגרבה
טקס עצוב/ דן אזולאי
מקום ראשון – כמה עצות למנהיג צעיר/ דפי בן עמי
נימוקי השופטים: הקליפ ל"כמה עצות למנהיג צעיר" הוא יצירה שלמה שיוצרת אימפקט מידי. הדימויים העוצמתיים והעיצוב המרהיב, שהולכים יד ביד עם האירוניה של מילות השיר, נשארים עם הצופה זמן רב לאחר הצפייה.
בימים בהם קולות ביקורת מושתקים ומותקפים, החשיבות והאומץ של הקליפ ראויים לשבח.
ציון לשבח על אנימציה – White Lies/ שחף רם, אנדריי מייסין
נימוקי השופטים: אנו זוכים להיות עדים פעם אחר פעם לווירטואזיות של שחף רם בבימוי ובאנימציה. גם בקליפ הזה אנחנו זוכים לחוות אנימציה דינאמית, רגישה ומדויקת המוסיפה מימד נוסף של עומק למוזיקה, ועל כך מוענק לשחף רם ולאנדריי מייסין ציון לשבח על אנימציה.
קטגוריית סרטים מסחריים
מועמדים:
המצאת הכיף/ סטודיו פוינק
הקץ לחרדות תוכנה/ סטודיו פוינק
My Post/ ניר וגלי
קצרצבים – עונת האבקועים/ Igloo Creative House
מולטיפאק של סיקרט/ Animation Home
מקום ראשון – המצאת הכיף/ סטודיו פוינק
נימוקי השופטים: כפי השם של הסרט מבטיח -גם הצפייה בו היא בעיקר המון כיף. עם חדוות יצירה והומור שפורצים מהמסך ולא יכולים שלא להשפיע עלינו כצופים.
סטודיו פוינק מציג כאן שליטה מרשימה בכלי הבימוי והעיצוב, ויוצרים סרט מצחיק ומלא בקריצות קטנות – שגורם לנו לצפות בו שוב ושוב.
קטגוריית סרטים מוזמנים
מועמדים:
גייל/ מעיין צוריאל, יסכה מאיו
The Courage To Invent/ דניאלה שרר
חיי חברה: אבטלה סמויה/ ניר וגלי
עם הספר: לבוש/ סטודיו דוב אברמסון
שרברב/ יותם פרל
מקום ראשון – גייל/ מעיין צוריאל
נימוקי השופטים: היוצרות מצליחות, בבימוי מינימליסטי רגיש ועדין, לצייר את תמונות חייה ואהבתה של הצלמת גייל רובין, דרך הפחת חיים בצבעים ותנועה בפריימים הקפואים שהשאירה אחריה.
בכך הן מספרות את סיפורה לאו דווקא דרך מותה הטראגי אלא דרך היופי שמצאה בעולם סביבה.
ציון לשבח על תסריט – שרברב/ יותם פרל
נימוקי השופטים: בסרטון האנימציה ״שרברב״ ניכר חוש ההומור, העיצוב והדיבוב המשעשע שמאפיינים את הסגנון הייחודי והמשובח שמביא יותם פרל בסרטיו.
יותם הצליח ליצור עולם שובבי שמתכתב עם המציאות הישראלית העכשווית.
בזכות תסריט מקורי וגישה אנימטיבית משוחררת הסרטון מצליח להפתיע ולהצחיק את הצופה.
קטגוריית סרטי ילדים
מועמדים:
פידל דידל/ סטודיו פוינק
Feeling Sad/ אורי לוטן, Hornet
הרפתקאות קיוטי הפיראטית/ טאבטייל, איתי ויז'ייה
שיר האביב/ אפרת דהאן, Baby First TV
My Happy Family/ מריאנה רסקין, Baby First TV
מקום ראשון – Feeling Sad/ אורי לוטן, Hornet
נימוקי השופטים: הסרט Feeling Sad מעביר מסר חשוב, לילדים ולמבוגרים כאחד, באמצעות בימוי מוקפד, הנפשה מדויקת ועיצוב אמנותי מרהיב ושובה לב. מעל הכל – זהו פשוט סרט מרגש.
קטגוריית סרטים עצמאיים קצרצרים – עד 60 שניות
מועמדים:
אגדה זעירה על גשם/ מעיין צוריאל
תקציר אירועי ערב פסח/ פיל אנימציה
Myth/ ענבל ברידא
מימי/ אורי גולדברג
Bug/ גיא אסנת, אלכס קלקסבר
מקום ראשון – Bug/ גיא אסנת, אלכס קלקסבר
נימוקי השופטים: Bug הוא משל שמשחק על הציפייה שלנו מאנימציה. הוא מושך אליו את הצופים באמצעות עיצוב נאיבי ומתוק, ואז טורף את עולמם בהומור אכזרי.
ציון לשבח על ארט ואנימציה – Myth/ ענבל ברידא
נימוקי השופטים: סרט האנימציה הקצר של ענבל ברידא מפגין טכניקת אנימציה קלאסית מרהיבה. איורי הנוף והרקע יחד עם תנועה מדויקת ודמויות מעוררות הזדהות מעבירים את העלילה האפית בזמן קצר וביעילות.
קטגוריית אנימציה לגיימינג
מועמדים:
The Office Quest/ אלון סימון, אורן רובין, ליאור ברודר
Igloo Creative House /The Usual Suspects
מקום ראשון – The Office Quest/ אלון סימון, אורן רובין, ליאור ברודר
נימוקי השופטים: בניגוד לחיי המשרד המשמימים אליהם חלקנו מורגלים – המשחק והטריילר המציג אותו מדברים בדיוק אל הפקיד המשועמם שנמצא בכל אחד מאיתנו.
באווירת פילם נואר, ובשימוש ביכולות קולנועיות, גם במשחק – היוצרים מציגים חוויה מקורית ומסקרנת שגורמת לנו לרצות לצלול למשחק – אפילו כדי להיות פקידים אפורים.
סרטי סטודנטים
מועמדים:
להציל את פו/ יוליה טרכטנברג
חלל פנימי/ טמיר אהרוני, אדוה סנטו
Life After Life/ סער מנו
כלבי פרא/ עידו שפירא, עמית כהן
כבר הולכים? עם ד"ר זוסמן/ ינאי מטרסו, ענת אפרתי
מקום ראשון – כבר הולכים? עם ד"ר זוסמן/ ינאי מטרסו, ענת אפרתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב
נימוקי השופטים: כבר מהפריים הראשון לא היה ספק שמדובר בסרט מיוחד במינו! הארט, ההומור, הקצב והסיפור המשיכו להפתיע ולהצחיק לאורך כל הסרט.
סרט חכם ומקורי שמספר סיפור בצורה מיוחדת.
מקום שני – כלבי פרא/ עידו שפירא, עמית כהן, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב
נימוקי השופטים: 'כלבי פרא' עשוי ללא חת. הבימוי הנועז, האסתטיקה יוצאת הדופן והמשחק המאופק מייצרים תחושת אי נחת וחוסר אונים, תחושה שבכל רגע ורגע, אלימות וכאוס עלולים להתפרץ מהדממה.
סיפורם האינטימי של כלב ובעליו בעולם דיסטופי ומלא מסתורין הוא הרקע המושלם לסאטירה החברתית הנוקבת והמדוייקת, ומשאיר אותנו פעורי פה ומלאי מחשבות.
ציון לשבח על סטוריטלינג – להציל את פו/ יוליה טרכטנברג, בית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר
נימוקי השופטים: חבר השופטים בחר להעניק ל"להציל את פו" ציון לשבח על כתיבת תסריט ואופן העברתו.
על ידי משחק יצירתי בדימויים מוכרים, המלווה בקריינות מדויקת ונוגעת ללב, הסרט מייצר משמעויות חדשות, ועוסק ברגישות רבה בנושאים של תרבות והגירה, משפחה, שייכות, זקנה ובדידות.